4:e februari 2010

Genom en väns vän har jag kommit i kontakt med Jocke som är ansvarig för Debaser på Slussen och han har sagt att det är ok om jag kommer förbi idag och tittar på Debasers lokaler. Det är konsert ikväll så det är viktigt att jag kommer innan bandet har anlänt för sen blir det hektiskt. Det är ganska febril verksamhet när jag kommer till Karl Johans torg, några hårt sminkade tjejer i 15-års åldern har slagit läger utanför lokalen i väntan på att få bli de första som kommer in och samtidigt så håller dagens leveranser av öl och sprit på att lastas in genom en sidoingång. Jag går in genom sidoingången och berättar varför jag är där, får ett ryck på axlarna tillbaka och en nick att det bara är att gå in. Det är dåligt upplyst inne i lokalen, här tränger inget dagsljus in eftersom det inte finns några fönster. Jag bestämmer mig för att börja mäta vid entrén eftersom det verkar mest logiskt. De ritningar jag har är väldigt dåliga och stämmer inte alls överrens med verkligheten så jag försöker använda mig så mycket av den lånade lasermätaren som möjligt för att kunna kontrollmäta mot mina ritningar. Vid sidan om entrén finns en del “backstage” utrymmen som inte är så stora eller speciellt lyxiga, men det passar ju också ganska bra ihop med de band som brukar spela på Debaser. Jag försöker få en uppfattning hur rummen hänger samman men jag tycker hela tiden att rummet känns så mycket större än vad det är på mina ritningar och jag får inte ihop det. Det är nu ganska stressig stämning där inne och folk springer fram och tillbaka släpande på tunga grejer. Jag smiter in på toaletten som ligger i en smal gång bakom ljudteknikerns utrymme. Det är enkla toalettbås med skärmar som inte går hela vägen upp till taket eller ner till golvet. Ute igen i det stora konsertlokalrummet går jag in i det korridorliknande rummet som leder österut. Rummet är inrett med bord och soffor i 50-tals retrostil och väggarna är målade röda. Precis i början finns en dörr på höger sida som leder in till ett stort skafferi och jag tar en hastig blick runt. I slutet av 50-tals rummet finns en stor dörröppning som leder in till ett anat rum i en helt annan stil. Här inne är det ljust och en annan stämning än inne i det andra grottliknande rummet. Rummet domineras av en stor bar och på golvet finns några bord med tillhörande skålformade stolar. Det finns två toaletter i ett hörn och jag lägger märke till att det finns en dörr i den uppglasade fasaden som vetter ut mot Saltjsön. Det står tätt med pelare i rummet och senare ska jag få förklarat för mig att det är extrainsatta pelare för att stadga upp konstruktionen. Ute i 50-tals rummet igen lägger jag märke till några små utrymmen som verkar vara ett litet kontor, en handikappstoalett och några små förråd för torrvaror. Det är svårt att få ritningen att stämma överrens med det faktiska rummet och jag ger till slut upp och bestämmer mig för att komma tillbaka en annan dag när det är lite lugnare. På vägen ut passerar jag de väntande tjejerna en sista gång, de är vid gott mod trots att det är 2 minusgrader.

Inte heller måtten i det här rummet får jag att stämma, rummet verkar för stort för att få plats på ritningen, men jag mäter ändå med lasermätaren och antecknar siffror. Ute i 50-tals rummet igen lägger jag märke till några små utrymmen som verkar vara ett litet konto, en handikappstoalett och några små förråd för torrvaror, jag antecknar allt på mina ritningar och hoppas att det ska gå ihop sen när jag försöker rita upp en exakt ritning av hur det ser ut idag.