29:e april 2010

Jag har bestämt träffa med Hans Stjernborg som jobbar för Fastighetskontoret på Stockholm Stad. Vi ska mötas på Karl Johans torg och han har lovat att öppna upp en lokal som ligger under den västra bron bredvid passagen Gröna gången. Lokalen är uppdelad i två delar med en lätt plywoodvägg där den östra delen används av Debaser som förråd. Den västra delen av lokalen som tidigare använts som parkeringsgarage har stått tom under en längre tid eftersom de på Trafikkontoret har bedömt att det finns risk för att betong kan rasa ner från konstruktionen. Jag möter Hans som står på torget framför en bil märkt med Fastighetskontoret och vi går in under bron längs med Slussen och fram till en av de stora skjutdörrarna. Det är fullt av skräp på marken och Hans säger åt mig att se efter var jag sätter mina fötter. När jag var här i vintras och kollade så bodde det en del hemlösa här, de hade byggt upp temporära vindskydd med hjälp av soptunnor och presenningar. Jag sneglar upp mot Katarinahissen som visar +17C, men här under bron är det lite dragigt och kallare, det kan inte ha varit så kul att bo här under vintern tänker jag medan Hans kämpar med att få upp hänglåset till den stora skjutdörren. Till slut ger det med sig och dörren skjuter åt sidan och visar en ganska stor lokal som är tom sånär som på ett släp och en liten båt som ligger precis vid dörren där vi står. Rödmålade järnpelare står i jämna rader och på golvet är det fullt av musbajs som det är omöjligt att undvika att trampa i.

Hans verkar stressad så jag skippar kallpratet och börjar att fotografera med en gång. På marken syns vita spår av parkeringsmarkeringar och taket ser väldigt slitet ut, men det ligger inga lösa delar på golvet någonstans. Till höger om dörren som vi kom igen genom finns något som ser ut som ett litet rum, på en av de gamla planerna jag har verkar det som om det har varit en toalett där inne, men Hans säger att det är en elcentral och när han provar att öppna så visar det sig att hans nyckel inte passar. Jag fotograferar de små fönster som sitter högt uppe på väggen ut mot Slussen, vid sidan om elcentralen och sen tar jag ett sista varv i lokalen innan jag säger till Hans att jag är färdig och att han kan stänga igen. På vägen ut under bron mot torget så muttrar Hans att han hoppas att de snart river stället, det är så fallfärdigt och äckligt här nere; lika bra att riva skiten, konstaterar han bittert.