10:e februari 2010

Idag var jag inne i Reventors lokaler på Slussen. Rummet upptäckte jag av en slump när jag letade efter hur man kommer in i själva Slussvaktarkontoret. Jag såg en dörr med en skylt och telefonnummer och nästa dag ringde jag upp, killen som svarade var väldigt trevlig och sa att jag väldigt gärna fick komma och kolla. Vid 10-tiden på morgonen är jag där och möter en av de som jobbar inne på kontoret utanför på kajen. Han öppnar och visar mig in. Direkt när man kommer in möts man av en soffgrupp och jag stannar för att lägga av mig några av alla mina ytterkläder, det är fortfarande väldigt kallt ute. Han frågar om jag behöver hjälp med något och jag förklarar att jag mest vill titta mig omkring och mäta och fotografera lite. Han sätter sig och börjar jobba och jag börjar se mig omkring. Mitt i det rummet som vi kom in i står ett stort biljardbord och i bortre änden finns en dörr. Först verkar det som om den inte går att öppna men jag får order om att använda lite mer kraft och då går dörren upp. Det luktar instängt och när lysrören vaknar så ser jag att det är en verkstad. Rummet är inte så stort, men det är högt i tak och på golvet är det stenbeläggning som ger rummet en extra grov karaktär. I väggen ut mot Karl Johans slussen finns en dörr och på den motsatta väggen hänger en massa verktyg. Jag ställer upp stativet för att filma och fotografera och plötsligt sticker en kille in huvudet och frågar vad jag håller på med. Jag förklarar vem jag är och varför jag är där och passar på att fråga vad rummet är till för. Han säger att de inte använder det men att om jag vet någon som vill hyra det så är de välkomna. Det finns ju inget vatten eller någon toalett men kanske finns det någon verksamhet som skulle passa?

Jag går tillbaka ut i det första rummet och ser att mitt emot dörren jag just stängt finns en toalett, bakom toalettstolen finns en dörr till som verkar vara förseglad, jag frågar vart den leder, men killarna på Reventor vet inte. På sidan av toaletten finns ett litet spartanskt pentry som de försökt att skärma av med hängande tyger. När jag ser mig omkring märker jag att det finns ganska mycket tyger som hänger längs med eller mellan väggarna och jag frågar varför de finns där, de ser lite blygt på mig och säger att det nog mest är för att de tycker att det är snyggt men kanske också lite för att dämpa ljud och för att dölja det som finns där bakom som oftast är stora järnbalkar. Jag tar trappan upp till övervåningen som är deras riktiga kontor, det står några kontorsmöbler, bord, stolar, kopieringsmaskiner och andra typiska kontorssaker. Den här delen är lite ljusare eftersom den ligger högst upp och kan få in ljus från fönstren i sidan på samma vägg som entrédörren är. Härifrån ser man ut över Karl Johans Slussen och jag funderar på hur det känns att sitta här när Slussen är igång under sommarhalvåret. Längst in i lokalen finns en balk som går så lågt att den skär av rummet och bakom den finns ett förråd. Det sista jag hinner med att fråga innan jag ger mig ut i snögloppet igen är hur mycket de betalar i hyra, men det vet de inte.