4:e februari 2010

Samma kväll som jag träffar Anders, en av killarna från mc-klubben Graven så upptäcker jag en rum som jag inte kände till sedan tidigare, det är ytterligare en oanvänd lokal i anslutning till parkeringsgaraget som man måste ta sig igenom för att komma till mc-klubbens lokaler. Anders förklarar att Graven använder det rummet som ligger utanför deras lokal som transportsträcka för sina motorcyklar. De betalar inte någon hyra för det nästan 80 kvm stora rummet och såvitt han vet så finns det inga planer från Stockholm Stads Fastighetskontor att hyra ut det, trots det så står värmen på för fullt i elementen och elen är påslagen. Längs med långsidan på det rum som vi står i sitter fönster, men de verkar vara igensatta med plywood, jag frågar varför och Anders svarar att det beror på inbrottsrisken. Anders går fram till en dörr på långsidan och öppnar den vant med en nyckel. När vi kliver ut i snön så står vi under Mälarrampen och tittar ut över Riddarfjärden. Här finns en undanskymd del av kajen som kan nås från Sjöbergsplan om man inte är rädd för att kliva ut i gräsmattan och den lilla nivåskillnaden. Anders berättar att killarna brukar sitta här och dricka öl när vädret är fint. En alldeles undangömd solterrass, jag är imponerad! Lite längre bort mot Sjöbergsplan finns en liten svart dörr som leder till det rum där de förvarar sina motorcyklar. Motorcyklarna rullas alltså igenom det rum som vi kom ifrån ut på kajkanten utanför och sen in genom den lilla dörren.

Det är kallt och vi går tillbaka in i rummet vi kom ifrån. Den här gången lägger jag märke till en dusch i ett hörn och några redskap som Anders förklarar är för att städa efter att de haft stora fester som de har ganska ofta. Hur kan ett så stort utrymme stå tomt med värmen påslagen mitt i vintern och inte användas av någon. Jag antecknar att jag måste ringa Hans på Fastighetskontoret och fråga när jag är tillbaka på skolan.