16:e februari 2010

Idag var jag förbi Berg Arkitektkontor och frågade Janne, min förra chef, om jag fick låna hans garagenycklar. Janne har sin bil parkerad i ett av garagen (P-hus Karl Johan som förvaltas av Fastighetskontoret, men hyrs av Stockholms Parkering) under Östra Slussrampen, och det behövs en speciell nyckel för att ta sig in där. Jag får nyckeln och promenerar det som jag tror är den snabbaste vägen från Berg Arkitektkontor ner genom trappan som går rakt ner i kupolrummet under Blå Bodarna och tar mig sen ner till Norra Järngraven via Blå Bodarnas torg. Parkeringsgaraget har två ingångar, en garageinfart och en vanlig dörr som sitter på olika sidor. Jag minns hur jag en gång skulle låna Jannes bil och körde upp för rampen där man måste ta ut nyckeln halvvägs upp för att kunna öppna dörren, sen måste man snabbt in i bilen igen och ut innan garagedörren stängs. Väl ute befinner man sig mitt på en cykelbana och måste tänka snabbt så man kommer in i den ganska livliga trafiken som rör sig upp från Stadsgårdsleden upp på Skeppsbron. Slussen är en klurig plats att ta sig fram vid eftersom man ställs inför olika val hela tiden, dessutom kan en GPS inte navigera här eftersom det är för många komplexa nivåer ovanpå varandra, den lägger ihop allt till ett lager och det blir ofta fel. Jag går in genom dörren som är ut mot Norra Järngraven. Jag har ju varit inne i lokalen förut och den ser ut ungefär som jag minns den. Det är knappt halvfullt med bilar på parkeringsplatserna och det låter högt från något som säkert är ventilationen. Det är morgon och ganska ljust i lokalen, jag hade glömt bort att det är fönster längs med den sidan som löper längs med Östra Terrassrampen. Den östra långsidan kantas också av fönster men de är igensatta med plywoodskivor på utsidan, säkert på grund av skadegörelse. Det är synd att jag missade att få med mig lasermätaren som hade kommit väl till pass när jag ska försöka mäta hur högt det är upp till taket. Men jag har en tumstock som jag med näppe får upp till undersidan av balken och känner mig nöjd med det. Jag traskar tillbaka till Berg Arkitektkontor samma väg som jag kom, om inte den smidigaste så i alla fall den snabbaste vägen.