3: april 2010

När jag träffade Anders från MC klubben Graven så berättade han att det finns en till MC- klubb som har en lokal som ligger ut mot Karl Johans slussen. Mannen som drev klubbverksamheten dog i en motorcykelolycka för lite drygt ett år sedan och därför är det svårt att få tag på någon som kan visa lokalen. Tillslut får jag kontakt med hans son, Daniel, som fortfarande är aktiv inom klubben. Vi har bestämt att vi ska ses på Slussen idag klockan 17.00 och jag ringer upp honom när jag är utanför grindarna vid Karl Johans Slussen. Han är just runt hörnet och snart kommer hans ivriga rottweiler och möter mig, efter hunden släntrar Daniel. Han öppnar upp en väldigt anonym dörr som jag inte lagt märke till förut. Vi kommer in i något som ser ut som ett traditionellt fikarum med den enda skillnaden att det står väldigt mycket öl och whiskey uppställt längs med den ena väggen. Han säger att det bara är att stiga på i lokalen som ser ganska hemtrevligt ut. Vi går igenom fikarummet och kommer ut i ett stort rum med dubbel takhöjd där det skjuter ut en hängande våning längs med den inre långsidan. Det är inget dagsljus i lokalen och ganska kallt. Hunden springer omkring och nosar och leker och jag plockar fram mina grejer för att börja fotografera och mäta. Daniel frågar varför jag vill kolla på rummet egentligen och jag berättar vad mitt arbete går ut på, då säger han att det bästa väl hade varit om man inte river slussen och att de kan ha kvar sin lokal. Medan jag är uppe och kollar på den tillbyggda loftvåningen så dyker en till medlem i MC klubben upp i lokalen. De skrattar och skämtar om mig medan jag försöker fotografera de bästa vinklarna samtidigt som jag har den väldigt stora nyfikna hunden i hälarna hela tiden. Från den våning som jag är på nu finns en liten passage som leder in till ett rum som enligt Daniel används av Fortum, Man kan kika in genom ett litet hål i väggen, men man ser inte så mycket mer än att det verkar vara tomt där inne, sånär som på värme/ elkraft utrustning. Mitt i det stora rummet löper två stora ledningar vertikalt upp och längs med taket i riktning norrut. Det är stora ledningar, säkert 80 - 100 cm i diameter och jag frågar om de vet vad de är för något, men ingen vet. I den bortre änden av rummet har de byggt upp en scen som sticker ut som en balkong ut i rummet, man når den via en smal bro som leder från den utskjutande loftvåningen. Under loftvåningen står det några motorcyklar i sina stall och längs bort i motsatt sida från scenen är rummet dubbelhögt igen och det finns ett biljardbord och en soffgrupp. Jag tittar in i de utrymmen som finns bakom köket, men där finns bara en toalett och lite förvaring. Stället är ombonat för att vara en MC klubb och det skvallrar om att det här inte är några bråkstakar utan snarare män som är intresserade av teknik och att meka med motorer. Tyvärr verkar det som om verksamheten har legat nere sedan mannen som var den drivande kraften gick bort. Jag frågar hur mycket de betalar i hyra och Daniel börjar räkna efter, ungefär 10 00 kr i månaden tror han, men då är det ju några som delar på den utgiften. Jag packar ihop mina grejer, hunden har tappat intresse för mig och på vägen ut lägger jag märke till en artikel om en motorcykelolycka, men jag kommenterar inte den utan fortsätter ut och tänker att det ändå är lite synd om den stora lokalen inte kommer att användas i framtiden.

Det börjar bli sent och jag ska på ett annat möte så jag packar ihop mina saker och tackar för att jag fick komma och titta, på vägen ut kan jag inte låta bli att undra om verksamheten kommer att komma igång igen under våren då man normal sett tar ut sin motorcykel om man har en, eller om smärtan efter Bennos bortgång fortfarande är för stor för att de ska orka vara i lokalen.