17:e Februari 2010

Jag har bestämt möte med Jan Erik som har en väl dold lokal i anslutning till ett av parkeringshusen under Slussen. Hans telefonnummer fick jag av Anders från Graven MC vars lokal nås från samma Parkeringsgarage. Vi möts utanför dörren till Parkeringsgaraget som vi avtalat och går in för att komma till hans lokal. Han visar att förrådet består av två rum, han öppnar dörren till det största och vi kliver på. Det ser ut som en verkstad/förråd och Jan Erik berättar att han tillverkar flytbryggor och lite andra prylar. Han erkänner att han är ganska bra på att samla på sig skrot som han är lite dålig på att göra sig av med, man vet ju aldrig när man får nytta för grejerna, utbrister han. Jag frågar hur länge han har haft sitt förråd här och han vet inte så exakt, men ca 10 år, tror han nog. Hyran är väldigt låg, han minns inte exakt men det borde vara ca 500 kr/månaden för den lilla lokalen och inte så mycket mer för den stora eftersom taket lutar så mycket, det ligger under en av ramperna upp till de övre nivåerna från Norra Järngraven. Han börjar städa upp lite efter några råttor som har haft sönder en soppåse och ursäktar sig hela tiden för att det är så stökigt. Jag tar mig runt med kamera och stativ för att ta så många bilder jag kan, rummet har inget dagsljus och det är svårt att få plats på grund av alla saker och det låga taket. Jan Erik berättar att han ofta kommer hit och lämnar av saker eller för att jobba, han kan ju parkera sin bil precis intill och tycker att det fungerar väldigt smidigt med den här lokalen. Den enda nackdelen är att han inte har rinnande vatten eller någon toalett. Men det problemet har han löst genom att bli vän med killarna från MC klubben, så om de är i sin lokal så får han låna deras toalett. Jan Erik öppnar upp till den lokalen intill, den andra delen av hans förråd och här inne finns det en massa material, brädor, ved, frigolit och allt möjligt. På sidan som vetter ut mot Parkeringsgaraget finns ett litet fönster som är igenbommat. Hans telefon ringer och medan Jan Erik pratar affärer mäter och fotograferar jag av rummet. När vi båda är klara säger han att det bara är att höra av sig om det är något mer jag undrar över. Han frågar vad jag ska göra med informationen och när jag berättar att det är för att kunna utnyttja Slussen bäst just nu, påpekar han att det som är bäst enligt honom är om de verksamheter som är där nu får vara kvar.