1:a februari 2010

Jag har varit på Slussen flera gånger och försökt att komma in på Slussgaraget, men de verkar arbeta ojämna tider för det är alltid stängt när jag kommer förbi. Men idag har jag tur, det är en man på väg in genom de stora garageportarna just som jag kommer ner till Norra Järngraven. Jag skyndar mig att kila in innan dörrarna stängs och följer med honom in efter honom och hittar snart en man i oljigt blåställ som ser ut att arbeta på verkstaden. Jag berättar varför jag är där och frågar om det är okej att mäta och fotografera lite. Han ser lite förbryllad ut och pekar mot en tjej i gula arbetskläder som står mitt i lokalen bland en massa mätapparatur och säger att det naturligtvis går bra men att det redan är folk inne i lokalen och mäter. När jag förklarar varför jag är där så skrattar han till och säger att det var värst vilken uppmärksamhet de skulle få, det ha tydligen varit mycket spring här på senaste tiden. Jag går fram till tjejen som visar sig komma från mätföretaget Geocon, hon vet inte så mycket om varför hon gör sitt arbete mer än att hon har i uppdrag att göra uppmätningar för provborrningar som de gör i samband med utredning i hur de ska bygga om och riva. Det är ganska kallt inne i lokalen och det känns helt rätt att ha på sig ytterkläder, golvet är av asfalt och det är väldigt smutsigt eftersom bilarna kör överallt. Runt om i den stora lokalen står bilar parkerade som antingen väntar på reparation eller som har blivit reparerade. Lokalen är ganska skumt upplyst, det kommer inte in något dagsljus trots att den bortre änden av rummet till viss del består av fönster men de är frostade eller försatta och lokalen får sitt ljus från lysrör i taket. Det är inte så högt till taket som jag hade trott, men annars är lokalen som jag har kunnat utläsa av ritningarna. I den delen som man kommer in i finns ett verkstadskontor där kunder tas emot och det är i anslutning till den som reparationerna verkar gå till. Kontoret är det enda som syns från utsidan när man befinner sig vid körbanan inne på Norra Järngraven, här finns toalett och ett litet pentry. Taket till Slussgaraget är samtidigt golvet till Slussterrassen som ligger rakt ovanför, terrassen eller torget som det också kallas, används inte till något trots det centrala läget och jag har länge undrat varför. Slussgaraget har funnits ända sedan Slussen byggdes, en bilverkstad mitt i en trafikapparat har ju en ganska självklar logik. Jag går fram och tittar på det fönsterparti som utgör fasad mot Karl Johan Slussen och som utgör fonden för Karl Johans torg, det är synd att man inte gjort mer med den hinner jag tänka innan jag vänder tillbaka mot utgången. Innan jag ska gå kommer verkstadsmannen fram igen och frågar mer om varför jag är intresserad av Slussen, själv tycker han att debatten verkar ha tagit lite för stora proportioner, men han önskar mig ändå lycka till när jag har samlat mina saker och går därifrån.