24:e april 2010

Lokalen som ligger mellan Salong Ruffsig och fd. Nordins Papper har inget namn, men ovanför entrén hänger en skylt i 80-tals stil med texten Günther‘s clothing. Det är en butikslokal där en man som heter Rashid och hans son säljer accessoarer och när affären är öppen pyntas hela Blå Bodarnas gång med väskor, armband och sjalar. Under hösten pratade jag flera gånger med Rashid och fick bland annat hjälp när vi ett tillfälle byggde en installation ovanför hans lokal. Men under tiden som jag håller på med mitt projekt så har det hänt något med lokalen, jag märker under våren att de har öppet mer sällan och när jag av en tillfällighet möter Rashid i Blå Bodarna utanför Musik&Kläder samma dag som manifestation “Rädda Slussen” hålls, så ser han inte glad ut. Jag frågar om de har stängt ner butiken, han suckar och ser uppgiven ut när han säger att det är svårt att få det att gå runt. Det är så mycket skadegörelse hela tiden och självrisken är så hög, de har inte råd att reparera längre. Av någon anledning har jag inte fotograferat inne i lokalen ännu och även om jag förstår att det inte är läge just nu så kan jag inte låta bli att fråga om jag får fotografera lokalen. Men Rashid är inte på humör, han säger att det egentligen inte är hans verksamhet, det är hans son som driver butiken och han vill inte släppa in mig utan hans tillåtelse. Jag frågar om han vet när hans son kommer att vara där, men han svarar undvikande att han inte vet, han mår inte så bra just nu. När Rashid har försvunnit ner mot Gamla Stan försöker jag fotografera in genom skyltfönstret, men ger snart upp. Jag kommer tillbaka någon vecka senare men då har alla varor plockats ner och skyltfönstren har täckts med målarpapper och maskeringstejp. Kanske har de gett upp och håller på att flytta ut från lokalen?