2:a februari 2010

Igår var jag förbi Salong Ruffsig för att fotografera och passade på att prata med frisören Christian. Han berättade att det hade varit problem med telefonen (igen) och att det skulle komma några från Fastighetskontoret och kolla på det idag. Jag blev väldigt nöjd när han berättade att de skulle gå in i Nordins Pappers gamla lokaler eftersom det är där telefonledningarna finns. Enligt honom hade de sagt att de skulle komma vid lunchtid och jag passade på att anteckna det för att se om jag kunde smita med och mäta och fotografera där inne. Den gamla pappershandeln står tom för tillfället men har använts temporärt av olika kulturaktörer för performance och utställningar. Jag ställer mig för att vänta inne i kupolrummet i Blå Bodarna för att bäst kunna se när de kommer, plockar upp mitt stativ och låtsas fotografera lite runt, men jag hinner inte hålla på så länge förrän det kommer tre män i arbetskläder som verkar vara på väg mot Nordins dörr. Jag går fram och frågar om jag får komma in medan de ska fixa och ta några bilder. De tittar på mig som om jag är knäpp men säger att det går bra. Medan männen letar efter olika elskåp och försöker hitta rätt så fotograferar jag från olika vinklar och mäter upp vissa delar av rummet för att kunna skala mina ritningar rätt. Rummet är väldigt mycket större än vad jag trodde och det är lägre i tak än vad jag minns. Jag kollar in i de utrymmen som jag inte sett förut som är bakom “lager” -delen och märker att den dörr som man ser utifrån gatan i söder är kvar, den bara används inte. Och i den andra änden av lokalen finns både toalett och köksdel. Det är lite trångt och ganska dåligt planerat, men det är en positiv överraskning att det finns både toalett och kök. Männen i blåställ verkar bli färdiga med sitt uppdrag och jag förstår att jag inte kan vara kvar i lokalen så jag packar ihop mina saker och tackar för mig, nöjd över att ha låtsas bara ha vägarna förbi.