3: Februari 2010

Idag var jag och pratade med Christian som har Salong Ruffsig i Blå Bodarna och han delade med sig av sina åsikter om Slussen. Christian börjar med att plocka fram en pärm som verkar vara hans egna materialbank om Slussen. Där finns tidningsurklipp och allt möjligt, men inga ritningar tyvärr. Han ger mig tips om att jag borde kolla upp en snubbe som jobbar för Södertäljeposten och som fotograferat Slussen mycket i sina dagar. Medan jag börjar med att mäta upp lokalen för att kontrollera att mina ritningar stämmer så berättar Christian om sin frisörverksamhet. I 15 år har han varit verksam på Slussen med sin salong Ruffsig, i början var det två personer som drev verksamheten ihop, men de sista 8 åren är Christian ensam efter att hans kollega hastigt gått bort. Han berättar att han har både trogna stamkunder, men att lokalen också ligger på en plats som gör att den attraherar förbipasserande. De senaste åren har han haft mer och mer problem med lokalen eftersom telefonen titt som tätt slutar fungera och vattenledningarna fryser vilket orsakar stopp i avlopp. Jag frågar om han har funderat på att flytta och byta lokal eftersom han nog ändå snart måste flytta ut, men Christian säger att han trivs bra där han är, lokalen är bra i storlek och han gillar att det är så mycket rörelse utanför. Förutom den lokal som tjänar som frisersalong har han också ett litet pentry och en toalett som ligger vägg i vägg med hans granne, Günther’s Kläder. Lokalen hyr han av Stockholms stads Fastighetskontor och det är på basis av rivningskontrakt, dvs. han vet bara ett år i förväg om han får ha kvar sin verksamhet eller ej och Stockholm Stad är inte skyldig att erbjuda honom någon annan lokal vid hans eventuella framtida utflyttning. Efter en lång pratstund med Christian om hans barndom på barnhem och en ganska ofokuserad uppmätning så beger jag mig ut i den kalla eftermiddagen på Slussen igen.