3:e Februari 2010

Det är inte så mycket folk inne i secondhandbutiken “Musik & Kläder”, kunderna består av en blandning av äldre män och ungdomar, de bläddrar bland LP och CD- skivor och någon fingrar på kläderna som hänger uppe på enkla metallstänger. Det långsmala bågformade rummet verkar svårt att överblicka och jag kommer på mig själv med att tänka att det måste vara svårt att hålla kolla på ficktjuvar. Det första man möts av när man kommer in är disken där man betalar och i kassan står butiksägaren Bosse. För honom går det bra om jag fotograferar så länge det inte stör kunderna. Han visar mig bort i den bakersta delarna av lokalerna och berättar samtidigt att han just haft stora problem med översvämningar. När det är kallt så fryser rören och hans avlopp går i baklås. Det står saker överallt och några lådor ser ut att vara fuktskadade. Han berättar att han varit tvungen att rädda det som han kunde undan vattnet som kommer från avloppen. Det luktar lite illa och han ursäktar sig för röran. Han öppnar upp ett utrymme som är fullt med och han berättar att lokalen när den byggdes var en fotoaffär med tillhörande fotolaboratorium, därav alla diskbänkar och småutrymmen. Han visar att han måste gå tillbaka ut i butiken och jag börjar mäta upp. Tyvärr är det svårt att få exakta mått för det finns inga rena ytor, överallt står, hänger eller ligger det saker och jag nöjer mig med att ta några grova mått. Jag frågar hur hans verksamhet går och han ruskar på huvudet och säger att det inte går så bra. Det är ju inte så många som köper CD-skivor längre och som om inte det var nog med det så har han haft så mycket problem med lokalen. Det är mycket skadegörelse, framförallt på skyltfönstren och de kostar mycket att reparera, försäkringen täcker knappt hälften och han säger att om det fortsätter så här så måste han nog stänga butiken snart, kanske redan inom ett år. Problem med avlopp har han haft hela tiden och enligt honom så verkar Fastighetskontoret göra så lite som möjligt åt problemet, eftersom de ändå verkar säkra på att de vill riva hela rasket. Personligen tycker han att det är synd. han tycker att de gott och väl kunde kosta på sig att rusta upp Slussen. Mycket av dess negativa karaktär kommer ju sig av att det ser så nedgånget ut, menar han.