4:e Februari 2010

Restaurang Strömmen ligger mitt emellan Södermalmstorg och Ryssgården och är väl synlig där den sticker upp som en lite glaslåda. Det är svårt att veta när det är bäst tillfälle att mäta inne i lokalen eftersom det verkar som om det alltid är ganska mycket folk där och jag vill inte störa eller vara i vägen. Men eftersom jag är här och har all utrustning med mig så chansar jag och går in ändå, klockan är strax före lunch och jag tänker att nu måste vara lugnet före stormen. Inifrån lokalen har man fin utsikt. Jag frågar vid bardisken om det går bra att jag mäter lite i deras lokal, men innehavaren förklarar att det inte passar så bra just nu, de har så mycket att göra, om jag vill kan jag komma tillbaka en annan gång, men när jag frågar när jag skulle vara minst i vägen så vet han inte. Jag passar på att fråga över vem de hyr av och han svarar att han inte är helt säker, men att det borde vara ett kinesiskt företag som han tror heter China Investment AB. Han kan inte riktigt svara på om det är ett rivningskontrakt som de sitter på och överhuvudtaget så är det svårt att få ur honom någon information. Jag tackar för mig och på vägen ut passar jag på att ta några mått för att kunna göra en exakt ritning. Utanför restaurangen pulsar jag runt i snön för att kunna mäta upp fasaden som kan hjälpa mig att skala rätt ritningarna som jag letat fram på Stadsbyggnadskontoret. Med väldigt kalla fötter och en känsla av misslyckande beger jag mig tillbaka till skolan för att se om jag kan använda mig av materialet till att göra en exakt ritning.