4:e Februari 2010

Idag var jag i Blomsterkiosken under Katarinahissen och mätte och fotograferade. Mannen som arbetar där verkade stressad, men ändå villig att svara på frågor. Jag hade ritningar med mig över lokalen och frågade om jag fick kolla på de utrymmen som fanns bakom disken. Där fanns ett litet pentry och en toalett, ungefär så som ritningen angivit. Det slog mig att han har väldigt fin utsikt, bortsett från den sida som ligger vägg i vägg med Katarinahissen så är de andra sidorna helt glasade och erbjuder en fin vy över Saltsjön. Han berättar för mig att han hyr av ett företag som heter Gyllenforsen och att han haft sin verksamhet i lokalen i 32 år. Blomsterförsäljningen verkar flyta på bra, det är många som tittar in i butiken eller som tittar på de blommor som står uppställda utanför kiosken. De flesta är kunder som ska byta transportmedel eller som går förbi av en annan anledning och det är därför mest folk som handlar under rusningstid, när de har vägarna förbi. Inte så mycket har ändrats i den lilla lokalen säger han, mer än att han har plockat bort en del av de väggfasta hyllorna som ursprungligen löpte längs med glasväggarna i butiken. Jag frågar honom vad han tror om framtiden och han säger att han inte vet något alls, han får inget besked och sitter som alla andra på ett rivningskontrakt som löper årsvis. Men han förstår att hans lokal är en av dem som kommer att försvinna om de bygger om Slussen så som det utställda förslaget anger. På frågan om vart han skulle vilja ha sin verksamhet i framtiden så svarar han att han gärna hade varit kvar i närheten, så nära den plats han är på nu som möjligt.